فرصت های پیش روی ایران بعد از توافق هسته ای و لغو تحریم ها - پرسش مهر 16
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
پرسش مهر 16
منوی اصلی
مطالب پیشین
وصیت شهدا
وصیت شهدا
لینک دوستان

ویرایش
آمار وبلاگ
  • بازدید امروز : 5
  • بازدید دیروز : 13
  • کل بازدید : 293326
  • تعداد کل یاد داشت ها : 52
  • آخرین بازدید : 103/1/9    ساعت : 8:52 ع

پایگاه خبری - تحلیلی عصر ایلام روز سه شنبه 10 آذر در یادداشتی به قلم زهرا صالحی دانشجویی کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی تحت عنوان فرصت های پیش روی ایران بعد از توافق هسته ای و لغو تحریم ها به موضوع توافق هسته ایی 23 تیر ماه امسال کشورمان با 1 + 5 پرداخته و فرصت های پیش روی ایران بعد از توافق هسته­ای و لغو تحریم­ها را مورد بررسی قرار داده است.

  در این یادداشت آمده است: بعد از دستیابی به توافق هسته ­ای در وین در 23 تیرماه سال 1394، نزاعی که بیش از یک دهه، موجب تحریم و بلوکه کردن توسعه همکاری و روابط سیاسی، اقتصادی ایران با دولت های غربی و غیر غربی شده بود، به پایان رسید.
در اثر تحریم­های سخت بانکی، مالی، بیمه ای و انرژی، شرایط سختی بر کشورمان تحمیل شده بود و در اثر این تحریم­ها، ضررهای مالی زیادی، ناعادلانه بر جمهوری اسلامی ایران تحمیل شد در حالیکه ایران طبق معاهده منع اشاعه سلاح های هسته­ای، از حق برخورداری و استفاده از انرژی صلح آمیز هسته ای برخوردار بود.
طبق روند توافق شده، آژانس بین المللی انرژی هسته­ای باید در 15 دسامبر 2015 پرونده موضوعات مربوط به گذشته و حال پرونده هسته­ای را خاتمه یافته اعلام کند و آمانو در این تاریخ گزارش خود را ارائه و شورای حکام آژانس نیز با قطعنامه­ای در همان تاریخ 15 دسامبر(24 آذر)، موضوع پی ام دی( یا ابعاد نظامی احتمالی) را خاتمه یافته تلقی نماید. مرحله ای مهم که گامی اساسی در مسیر اجرای توافق وین خواهد بود.
با این مقدمه کوتاه، این یادداشت نگاهی بر فرصت­های پیش روی کشورمان در دوران پسا تحریم و پسا توافق دارد. فرصت­های پیش رو را می­توان عمدتا در سه بخش اقتصادی، سیاسی و نظامی تقسیم بندی کرد:

الف - فرصت اقتصادی:
1- مهمترین و آشکارترین فرصت پیش روی جمهوری اسلامی ایران در دوران پسا تحریم­ها، فرصت­های اقتصادی است. با رفع تحریم­ها، امکان نقل و انتقالات مالی از طریق شبکه­های بانکی فراهم شده و این مهم­ترین و موثرترین اثر لغو تحریم­ها است که هزینه­های اضافی و روش­های غیر مستقیم فساد آور را از سیستم مالی و بانکی کشور حذف خواهد نمود و از طرفی شرکاء و طرف­های جدید با شرایط قراردادی جدیدی را در اختیار ایران قرار خواهد داد.
2- با توجه به شناسایی و آشکار شدن نقاط ضعف کشور در بخش­های مختلف اقتصادی در دوران تحریم، لغو تحریم­ها امکان بهره برداری موثرتر، کارآتر و دقیق­تر از فرصت­های اقتصادی جدید را فراهم و مانع از تکرار یا کاهش تکرار آسیب پذیری در شرایط مشابه در آینده خواهد شد.
3- خروج شرکت­های مختلف غربی از ایران در دوران تحریم و جایگزینی آن ظرفیت­ها با توانایی­های بومی (هر چند دارای کیفیت پایین) و یا شرکت­های رقیب آسیایی، قدرت مانور و استغناء بیشتری را در مذاکرات دوران پسا تحریم با شرکت­های غربی فراهم نموده که امکان امتیاز گیری بیشتر یا تنظیم قراردادهای دوجانبه بهتر را فراهم نموده است.
4- شرکت­های داخلی دولتی و خصوصی، با استفاده از تجربه دوران تحریم، شناخت بهتری از بازارهای منطقه­ای و بین­المللی و شرکاء مختلف و میزان اعتماد یا عدم اعتماد به آنها پیدا نموده­اند که قطعاً در مذاکرات و انعقاد قراردادها در دوران پسا تحریم مفید خواهد بود.
5- در دوران پسا تحریم امکان توسعه روابط اقتصادی با کشورهای مختلف بویژه کشورهای غربی مجدداً فراهم شده است و توسعه اقتصادی در روابط، طبق تئوری و مدل کارکردگرایی می­تواند عاملی مهم در توسعه روابط سیاسی با این کشورها نیز باشد.
6- ورود کشورهای پیشرفته و دارای تجربه در بخش­های مختلف صنعت هسته­ای کشورها در راستای تغییر کارکرد نیروگاه اراک و یا در بخش­های دیگر و از طرفی تداوم برنامه هسته­ای بدور از فضای تنش­آلود و تهدید، میتواند ظرفیت­های اقتصادی جدیدی در این عرصه را برای کشور به همراه داشته باشد.

ب- فرصت های سیاسی:
1- با حل پرونده هسته­ای، مشکل موجود در عادی شدن روابط ایران با کشورهای غربی و غیرغربی برطرف شده و امکان توسعه روابط سیاسی فراهم گشته است.
2- توافق هسته­ای، امکان و زمینه را برای حل سایر مسائل و بحران­هایی که نیاز به حضور ایران دارد را فراهم کرده است. این واقعیت، خیلی سریع در یافتن راه حل برای بحران سوریه خود را نشان داد و در آینده در حل سایر بحران­ها نیز موثر خواهد بود.
3- گرچه توافق هسته­ای در کوتاه مدت موجب نگرانی برخی کشورهای عربی و بازیگران منطقه خاورمیانه شده و تنش در روابط ایران و آنها همچنان ادامه دارد ولی در میان مدت و دراز مدت، مسیر روابط به سمت کاهش بحران و ارتقاء و توسعه روابط خواهد رفت.
4- توافق هسته­ای موجب ارتقاء نقش فعال و کنشگرانه جمهوری اسلامی ایران در سازمان­های مختلف منطقه­ای و بین­المللی خواهد شد.
5- موفقیت به حفظ انرژی صلح آمیز هسته­ای و حل بحران هسته­ای همراه با حفظ چرخه بهره برداری صلح آمیز از این انرژی به اقرار دوست و دشمن یک موفقیت سیاسی و دیپلماتیک برای جمهوری اسلامی ایران بوده است.

ج- فرصت­های نظامی
1- با توجه به استثنا نمودن توانایی­های موشکی جمهوری اسلامی ایران از بحث نظارت و کنترل، پیشرفت­های کشورمان در عرصه موشکی نه تنها متوقف نخواهد شد بلکه با شدت بیشتر ادامه خواهد یافت که موجب فراهم نمودن فرصت­های جدید نظامی برای کشور خواهد بود.
2- حفظ فناوری هسته ­ای صلح آمیز هسته­ای و تداوم روند توسعه و تقویت آن، با توجه به نقش و تأثیر این فناوری در سایر ابعاد نظامی متعارف، موجب رشد و توسعه توان نظامی متعارف ایران در بخش­های مختلف خواهد شد.
3- توانایی جمهوری اسلامی ایران به حل بحران هسته­ای از طریق صلح آمیز و حفظ تمامی دستاوردهای خود در این حوزه، بدون تغییر شعارها و اهداف سیاست خارجی و روابط بین المللی خود، نه تنها از قدرت و پرستیژ کشورمان نکاسته بلکه موجب ارتقاء و افزایش آن و بویژه نوعی بازدارندگی برای جمهوری اسلامی ایران در برابر تهدیدهای خارجی شده و خواهد شد.
4- توافق هسته­ ای، موجب تثبیت بیشتر کشور و تقویت امنیت و ثبات اجتماعی و سیاسی گشته و از این طریق نیز فرصت­های نظامی و امنیتی جدیدی را عاید کشور نموده است خنثی شدن پروژه­های ایران هراسی و امنیتی سازی جمهوری اسلامی ایران موجب فراغت خاطر بیشتر و امکان تقویت بخش­های دیگر نظامی مورد نیاز خواهد گشت.
امید است که این یادداشت کوتاه، توانسته باشد بخشی از فرصت­های پیش رو بعد از توافق هسته­ای را بیان کرده باشد. قطعا در دوران پسا تحریم، چالش های جدیدی نیز ایجاد شده که در آینده مورد بحث قرار خواهد گرفت.
منبع : پایگاه خبری - تحصیلی عصر ایلام

 





مطلب بعدی : مهم ترین چالش پیش روی ایران پس از تحریم ها از نگاه دکتر ظریف        مطلب قبلی : سرمایه گذاری در ایران برای خارجی ها و مزایای آن